2022-ųjų liepos 1‑oji, penktadienis, 09:59, Lietuva. Vakar menotyros magistro diplomai buvo įteikti dar vienai dailėtyrininkų kartai. Sveikiname ir linkime palankaus vėjo tolimesnėse veiklose!
Copy that.
2022-ųjų liepos 3‑ioji, sekmadienis, 03:37, Lietuva. O kur jie po to dingsta?
Copy, whaaaat? Dingsta? Dailėtyrininkai dingsta? Tik jie, ar ir jos, a? Kodėl niekas stojant neperspėjo, kad šitos studijų programos absolventai prapuola? Žvilgteliu į paskelbtą nuotrauką. Atvimpa žabtas. Vieno jau nėra… Būtent to, kuris mūsų grupės įvardžiams ir daiktavardžiams sugrąžindavo vyriškąją giminę. Jėzau… Clementai! Hansai Ulrichai! Zigmuntai! Pasigailėkit mūsų! Vyrai ir taip jau raudonojoje dailės istorikų (-ių) knygoje. Ech, kaip greitai likimas pasiglemžia geriausius… Sirenos kaukia vyjuvyjuvyju. Išnykimo riba artėja.
Prisijunk prie mūsų komandos:
Atsispyrusi pagundai vidury nakties skambinti policijai su graikų tragedijos vertu pareiškimu apie dingusius dailėtyrininkus, nusprendžiu patikrinti, ar visi kursiokai iš podiplominių švęstuvių išlindo sveiki gyvi, ir pasapalioti, kokios sirenos gali suvilioti jaunus ir gražius mūsų absolventus (-es).
Būtinoji gintis
Prieš pradedant humanitarinės krypties mokslus tikriausiai ne aš vienintelė išgirdau komentarą „stoji į bedarbystę“. Semiotikai, istorikai, etnologai niekuomet nefigūruoja didžiųjų dienraščių skalambijamuose paklausiausių profesijų sąrašuose, todėl nešmėžuoja ir mūsų kolektyviniame sėkmės įsivaizdavime. (Išimtis taikoma ilgesingų dūsavimų lavinos apsaugotiems ir telike dažnai šmėžuojantiems jauniesiems dėstytojams.) Juk technologinio progreso asteroidas sunaikins humanitarų ateitį. Suprask, išliks tik programuotojai, inžinieriai, mokytojai?, o tu su savo universaliu išsilavinimu galėsi raitytis nuo paklausiųjų likusiose atliekose. Ar kokio tais neapmokamo kultūrinio leidinio puslapiuose. Fe!
Idealistiškai, o gal kiek naiviai draskydavau akis fraze, kad universitetas – ne profkė, o visapusiškas išsilavinimas. Tai – universalas ar net visas minivenas, kurį pritaikysi važinėdamas po pasaulį, besikraustydamas iš ofiso į freelancerio svetainę ar slėpdamas dingusio dailėtyrininko kūną.
Ar tikrai? Svajojau apie dinamišką ir prasmingą veiklą, atsietą nuo niekingų materialinių troškimų ir ofisinio nine to five. O jeigu klydau? Ir viskas tebuvo paaugliškas maištas? Njo…
„Idealistiškai, o gal kiek naiviai draskydavau akis fraze, kad universitetas – ne profkė, o visapusiškas išsilavinimas.“
Humanitarinių mokslų naudos ir vertės klausimai analizuoti daugybę kartų – Kęsto Kirtiklio, Viktorijos Daujotytės, Egidijaus Aleksandravičiaus ir kitų humanitarikos titanų tekstuose – todėl nejaučiu reikalo kartotis. Daugumą jų argumentų susumuoja legendinis anekdotas apie dinozaurus. Jeigu technokratas moka atgaivinti dinozaurą, tai tik humanitaras jam pasakys, kodėl to daryti nereikėtų. Taip, ne visai tiesa, trūksta niuansų, blizgučių ir niekas nepagalvojo, ko nori dinozauras. Cit, nesvarbu!
Deja, pabaigus studijas ir supratus, kad pasaulio vizijas šioje srityje braižo jau senokai įsitvirtinę titanai (kas jokiu būdu nėra blogai ir niekas jūsų, titanai, nesistengia čia įžeisti – jūsų apžavai mus įvilioja ir esame dėkingi už šį Stokholmo sindromą), realybė gali skaudžiai užvažiuoti per snapą. Kalbėdami apie humanitarinių mokslų prasmę ir gindami savo egzistenciją kapitalistinės visuomenės akivaizdoje, humanitarinio darbo ir apskritai mokslinio darbo specifiką paslepiame tos būtinosios ginties išprovokuotame idealizmo debesyje. Kitaip tariant, šiose diskusijose dažnai iškyla (pa)sąmoninga mintis, kad humanitarai, mokslininkai, mokytojai, kultūrininkai kovoja geresnio pasaulio vardan, gina aukštesnius ir už jų pačių egzistenciją kilnesnius idealus. Yesn’t, bet apie tai – vėliau.
Ar mes dingstame?
Išsamių duomenų apie ilgalaikes dailės istorijos absolventų įsidarbinimo perspektyvas aptikti nepavyko. 2020-aisiais tarptautiniam dailėtyros studijų programos vertinimui paruoštame dokumente minima, kad dauguma 2017–2020-aisiais bakalauro studijas baigusių dailėtyrininkų (-ių) dirba menų srityje, ženkli jų dalis tęsia studijas magistrantūroje arba doktorantūroje. Pusė baigusiųjų dirba aukštos kvalifikacijos reikalaujančius darbus. Iš 24 apklaustų studentų, 17 dirbo menuose arba priemenėj, prie meno, keturi – kitoje srityje, trys – nedirbo. Baigusieji studijas dirba žymiausiose Lietuvos kultūros ir meno įstaigose: Lietuvos nacionaliniame dailės muziejuje, MO muziejuje, Nidos meno kolonijoje, Kultūros ministerijoje, LRT ir t. t.
Kadangi už kiekvieno statistinio vieneto tariamai slepiasi žmogus, atsiverčiu tikrąjį mūsų išminties šaltinį – Facebooką. Patikrinus kursiokų profilius išaiškėja, kad nepraėjus pusmečiui nuo studijų baigimo puspenki iš šešių tiesiogiai dirbame su įgytu išsilavinimu susijusį darbą. Stalkinu toliau. Patikrinu kiekvieną, esantį dailėtyros magistrų grupėje – absoliuti dauguma krapštinėjasi kultūros srityje. Atrodo, prielaida apie dingstančius dailėtyrininkus nepasitvirtina – dauguma absolventų ir studentų dirba menų ar kultūros srityse. Nepasitvirtina ir kitas gajus mitas apie bedarbystės profesiją – dauguma dailėtyrininkų dirba. Dirba! Ir pagal specialybę!
Kaip, kur ir kodėl dingstame?
Panašu, kad šio teksto pradžioje cituotas komentaras „O kur jie po to dingsta?“ nesistengia atkreipti mūsų dėmesio į fiziškai dingstančius dailėtyrininkų kūnus. Faktiniai duomenys rodo, kad dauguma dailėtyrininkų dirba kultūros srityje, todėl komentaru tikriausiai bandoma pasakyti, kad po studijų dirbame truputį ne taip, kaip reikia. Potekstė aiški, nes analogiškos mintys dažnai kartojasi asmeniniuose pokalbiuose ir viešuose tekstuose.
Pavyzdžiui, panašius svarstymus 2018-aisiais išsakė menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis Litmenyje komentuodamas darbo meno pasaulyje specifiką ir dailėtyros bakalauro studijų uždarymą. Anot jo, „patogios meno studijos dažnai baigiasi masiniu vidutinybių antplūdžiu, kuratorystės mokslai sugrįžta begale vienodų parodų, o kultūros vadybos žinios numiršta projektų rašinėtojų spūstyse“. Nepaisant to, teksto autorius pripažįsta, kad dailėtyros studijos išugdo daug kūrybingų specialistų. Dailėtyros katedra taip pat pagrįstai didžiuojasi ilgu kultūrai ir menui nusipelniusių ir nacionalinėmis ar vyriausybinėmis premijomis įvertintų veikėjų sąrašu.
Tad anksčiau išsakyta vidutinybės kritika tėra teorinė prielaida apie studijavimą apskritai. Tačiau čia ir slypi atsakymas į klausimą, „Kur dingstame?“ Jų nuomone, mes tampame vidutinybėmis. Jeigu finansų, teisės ar medicinos studijos gali ugdyti Nobelio premijos nelaimėsiančias vidutinybes, kurios ramiai dirbs ofisinį darbą iki pat pensijos, turės truputį hipsterišką hobį ir savaitgalius leis kapstydamiesi sode, tai humanitarika ir menai šios prabangos neturi.
Kaip jie drįsta į pasaulį paleisti ne vien spindinčius genijus ir genijas? Nešančius už elektros lemputę ryškesnius spindulius, nes šviesos greičiu sukasi skirtinguose projektuose ir darbuose. Švytinčius kosminiais akių šešėliais – tik nesuprasi, ar taip besispardančius prieš paskutinįjį kabūm ir lašelinę, ar šiaip truputį antžmogius.
Bėda ta, kad menai ir kultūra suvokiami kaip vadinamųjų pašaukimo profesijų dalis, greta mokytojų, kunigų, gydytojų (nors pastarieji šios etiketės po truputį atsikrato) ir kitų. Šiame pasiaukojančio idealizmo pasakojime dažnai pamirštame, kad tai yra darbas. Galbūt daliai – tik darbas. Problema kyla, kai idealizmas ir pasiaukojimas tampa nerašyta humanitarinio ir kultūrinio darbo etikos norma, o bedieviškus samprotavimus apie profesinio ir asmeninio gyvenimo balansą išgirdę pašauktieji – jau pasiaukoję ir įtikėję to prasmingumu – pradeda purkštauti ant tokią darbo etiką kvestionuojančių kolegų.
Jeigu pašaukimo profesijas nustotume traktuoti kaip dievišką apvaizdą ar pseudoreliginio nušvitimo kupinas žmogiškąsias stacijas ir į jas žvelgtume kaip į paprastą, tinkamų savybių, o ne Dievo piršto reikalaujantį, darbą, galbūt humanitarai, menininkai, mokytojai ir kultūrininkai ramiau gyventų, rečiau perdegtų ir nenorėtų dingti iš toksiškų lūkesčių akiračio. Jeigu tikėtumėmės iš kolegų ne daugiau kaip vidutiniško? Reikia bėgti tą akimirką, kai viršvalandžiai ir neapmokamas darbas iš retkarčiais pasitaikančio geranoriško pasisiūlymo padėti tampa nuolatiniu darbuotojo gėdijimui naudojamu darbo kokybės standartu. Bėgti toli ir neatsigręžti.
Visgi, ne pats asmeninio ir profesinio gyvenimo balanso poreikis sukelia didžiausią priepuolį, o mintis apie kultūrinį darbą kaip pragyvenimo šaltinį. Pašaukimo profesijos apskritai negali terliotis su tokia niekybe kaip atlygis ar kitos materialinės vertybės.
Paanalizuokime situaciją. 11 iš 17 dirbančiųjų dailėtyros studentų pluša viešajame sektoriuje. Išanalizavus valstybės tarnybos portale skelbiamus konkursus ir pakamantinėjus kolegas, peršasi tokia matematika: magistro ar daktaro laipsnį turintis dailėtyrininkas viešajame sektoriuje uždirba apie 700–950, užimdamas vadovaujamas skyriaus ar padalinio vedėjo pareigas – tarp 950 ir 1 300 eurų. Pavyzdžiui, Palangos kurorto muziejuje siūloma aukštų reikalavimų vyriausiojo fondų saugotojo pozicija (realiai – vienintelis direktoriaus pavaduotojas) siūlo 980 eurų į rankas. Magistro laipsnio ir penkerių metų patirties reikalaujantis skyriaus vedėjo postas Lietuvos nacionaliniame muziejuje pinigines papildys 1 280 eurų per mėnesį.
Šiandien vidutinis darbo užmokestis šalyje siekia 1 116 eurų. Akivaizdu, kad karjerą pradedantis specialistas išvardintų pareigų tikėtis negali ir jo alga mojuos kažkur apie septynis šimtus su dalelytėm. Pavyzdžiui, sąlyginai mažos patirties reikalaujančios specialisto pareigos Klaipėdos regioniniame archyve atneš bent 780 eurų. Teisybės dėlei reikia pažymėti, kad savo nekonkurencingumą darbo rinkoje suvokiančios valstybinės kultūros įstaigos kartais siūlo įvairių privilegijų: komandiruotes ir mokymus, lankstesnius darbo grafikus. Tačiau realybėje šie pasiūlymai nebūtinai suveikia.
Pažiūrėkime, ką už panašią sumą siūlo CV bankas. Bižuterijos pardavėja-konsultantė (-as) Vilniuje – 700–900, kebabų kepėja (-s) Vilniuje – 650; bendrosios praktikos slaugytoja (-s) – 1 000, pardavėja (-s) deimantų parduotuvėje Vilniuje – 900–1 500, specialiųjų valymo darbų darbuotoja (-s) Vilniuje arba Trakuose – 850–1 000, krautuvo vairuotojas-sandėlininkas (-ė) – 1 000–1 200 eurų.
Kitaip tariant, už panašią sumą gali dirbti sunkų, bet biurokratinių ir kitų egzistencinių gelmių nekapstantį darbą. Žinoma, pasirinkus dirbti pagal išsilavinimą vėlesniame karjeros etape atsiranda papildomi projektai, prestižas, mokymai, užsakomųjų tekstų rašymas, tačiau didesnis chaltūrkių skaičius ir finansinis stabilumas gali reikšti asmeninio ir profesinio gyvenimo disbalansą. Lašelinė kapt kapt.
Vargo pelės kelias nebevilioja
Mažą atlyginimą kaip pagrindinę darbo kitoje sferoje priežastį įvardina ir patys studentai. Anksčiau minėtame dokumente egzistuoja trys dingimo iš menotyros darbo rinkos priežastys: tinkamų įgūdžių ir patirties trūkumas, mažas atlyginimas, tęsiamos studijos aukštesnėje studijų pakopoje.
Tinkamos patirties įgijimas dalinai yra susijęs su pinigų klausimu, nes darbdavių reikalaujama patirtis dažnai įgyjama savanorystės projektuose ar troleibuso bilietėlį nuperkančiose studentų praktikose. Toks neapmokamas darbas yra prabanga, kurią ne kiekvienas gali sau leisti. Studijų metu tikriausiai dažnam teko išgirsti, kad reikia apsispręsti, kas svarbiau – studijos ar darbas. Deja, darbas studentui dažnai nėra pasirinkimo klausimas, jei jo finansiškai neremia artimieji. Faktiškai neegzistuojančios stipendijos problemos taip pat nesprendžia.
Šis lakstymas tarp savanorystės, būsto nuomą padengiančio darbo ir studijų gali gerokai atvėsinti entuziazmą ir suvaryti nervus. Tad dalis pervargsta ir nusispjauna į vargo pelės algą siūlančią karjerą. Ir ne – šis nusispjovimas nėra pasidavimas ar silpnybė.
„Šis lakstymas tarp savanorystės, būsto nuomą padengiančio darbo ir studijų gali gerokai atvėsinti entuziazmą ir suvaryti nervus.“
Pakalbinus verslo rizikų ir kontrolės analitike dirbančią dailėtyrininkę nuskamba panašūs svarstymai: „Dirbdama pagal specialybę negalėčiau savęs išlaikyti.“ Tęsiant pokalbį aiškėja, kad finansinis klausimas lėmė apsisprendimą dirbti bent porą kartų geresnę algą siūlančioje įstaigoje. „Manau, kad esu jau per daug išlepus ir pragmatiška, kad dirbčiau dėl kažko, kas atsipirks po dešimties ar daugiau metų. Noriu nuosavų namų, oraus gyvenimo, o darbo valandos galiausiai visų tos pačios. O gal tiesiog menotyros taip labai nemyliu, kad pasiryžčiau pokyčiams.“ Pakalbinus kitą jauną absolventę irgi ryškėja finansinio stabilumo leitmotyvas: „Kadangi studijas pradėjau jau turėdama su dailėtyra nesusijusį stabilų darbą, kuriame gerai gaudausi, vėliau jo neatsisakiau ir tik po truputį bandau žengti į kitas sritis – man patinka toks patogus saugumas, kai neneriu stačia galva nieko nežinodama.“
Trumpai tariant, po studijų dingstame, kai nebematome perspektyvos – finansinės, saviraiškos, prasminės – arba ja nebetikime. Tačiau yra gausybė skirtingų būdų, kuriais galime realizuoti studijų metu įgytas žinias. Nė vienas iš mūsų neprivalo dvidešimt keturias valandas per parą, septynias paras per savaitę kurti pasaulį drebinančių projektų. Nė vienas neprivalome garsiai rėkti apie savo vykdomas veiklas. Kaip būti pabaigus studijas yra mūsų ir tik mūsų pačių reikalas.
Rašant šį straipsnį nė viena (-s) dailėtyrininkė (-as) nenukentėjo.
Indrė Urbelytė, „Dingti per 60 sekundžių“, Šauksmas, 2022, nr. 2 (ruduo), p. 38–40.