Kaip savo knygoje „Kapitalistinis realizmas. Nėra jokios alternatyvos?“ pabrėžė Markas Fisheris, subkultūroms iki šiol nepavyko išvengti kapitalizmo įtakos. Nusivilti teko tikėjusiems, kad hipių palaidumas ar pankų požiūris į ateitį atneš naują amžių be socialinių suvaržymų. Šiandien Joy Division ir Flower Power grupių marškinėlius galima rasti tokiuose drabužių tinkluose kaip Urban Outfitters, o stilių lemiančių subkultūrų, bent jau Vakarų pasaulyje, nėra jau beveik 30 metų. Tačiau tai nereiškia, kad pogrindis visiškai išnyko; veikiau subkultūros dabar yra labiau trumpalaikės nei praėjusiame amžiuje ir dažniausiai įsikūrusios internete.
Vienas iš tokių pavyzdžių yra Dark Academia – subkultūrinė estetika, kurios ištakos siekia 2015 m., bet kuri nuo pandemijos pradžios sparčiai plinta socialiniuose tinkluose ir interneto forumuose su to paties pavadinimo hashtagu. Dark Academia tikslas – sukurti XIX ir XX a. pradžios Didžiosios Britanijos ar Naujosios Anglijos elitinių universitetų studentams būdingą požiūrį į gyvenimą. Čia tarp neogotikinių universiteto sienų nėra išmaniųjų telefonų ir nešiojamųjų kompiuterių, o studentai iki vėlyvos nakties prie žvakių šviesos skaito Ovidijaus Metamorfozes ir studijuoja baroko muzikos teoriją.
„Šauksmas“ eina tik tavo paramos dėka. Patiko straipsnis? Paremk mus:
Dark Academia estetika grindžiama tradicine žinių įgijimo idėja, tačiau paradoksalu, kad tikrasis knygų skaitymas jai yra antraeilis dalykas. Tarp subkultūros sekėjų retai diskutuojama, išskyrus klausimą, kaip geriausiai sudaryti iš paveldėtų turtų gyvenančios ir muzika besidominčios buržuazinės atžalos įspūdį. Tiesa, jei esate tikras tamsusis akademikas, turėtumėte perskaityti 1992 m. Donna’os Tartt romaną The Secret History, bet tik dėl to, kad galėtumėte atkartoti jo veikėjų stilių ir įsijausti į jų pasaulį.
Tartt romane iš darbininkų klasės kilęs pasakotojas Ričardas Papenas priimamas į (fiktyvų) prestižinį koledžą JAV rytinėje pakrantėje. Čia jis susidraugauja su penkiais studentais iš turtingų šeimų ir pasineria į jų prašmatnų gyvenimo būdą. Po kurio laiko jis sužino, kad trys jo draugai su charizmatiškuoju graikų klasikos profesoriumi linksminasi pagal bakchanalijų ritualą ir apsvaigę nuo alkoholio kažką nužudo, kas vėliau lemia tragišką grupės iširimą.
Tamsiųjų akademikų sekėjus Tartt romane tikriausiai žavi liguistas hedonizmas ir aukštų idealų vedamų studentų, kurie dėl savo turtų nėra priklausomi nuo apmokamo darbo ar gerų pažymių, žingeidumas. Dark Academia veikia ne tik kaip antitezė nuobodžiam mokymuisi priešais ekraną užrakintame kabinete, bet ir įprastam universitetiniam gyvenimui, kuris pastaraisiais dešimtmečiais vis mažiau panašus į besilaikomą idealą.
Daugelyje šalių per daug išlaidauti neleidžia dideli mokesčiai už mokslą, kuriems padengti dažnai tenka imti paskolas. Tačiau kartu su griežtomis mokymo programomis jos daugiausia sukuria didelį spaudimą studentams, kurie negali sau leisti studijuoti ilgiau. 2008 m. Teksaso universitete atlikto tyrimo duomenimis, vienas iš šešių JAV studentų jau yra galvojęs apie savižudybę. Šioje šalyje studijos taip pat daugeliui nėra pirmiausia susijusios su intelektualiniu smalsumu ir noru įgyti žinių. Praėjusiais metais Vokietijos aukštojo mokslo ir tyrimų centro (DZHW) atliktoje apklausoje dešimt procentų apklaustų studentų teigė turintys psichologinių sutrikimų, palyginti su septyniais procentais 2016 m. ir trimis procentais 2012 m.
Tačiau studijos jau seniai nebėra socialinio elito palikuonims skirtas reikalas. Nuo 1950 m. kiekvienos naujos kartos studijas pradėjusių asmenų dalis padidėjo beveik tris kartus – nuo penkių iki 54,8 proc. Naujos medijų ir rinkodaros studijų programos turi labai mažai ką bendro su neįpareigojančiu gilinimusi į mokslą, jais verčiau siekiama kuo specializuočiau ir praktiškiau parengti studentus ideologiniam darbui. Besiplečianti akademizacija paliečia ir profesijas, kurių prieš kurį laiką nebūtų buvę galima įtarti esant aukštojo mokslo sektoriuje. Pavyzdžiui, Vokietijoje nuo praėjusių metų ir pribuvėjai turi būti pabaigę studijas.
Dažnai niūrią ir tikslingą mokymosi realybę Dark Academia atstoja svaiginančia nostalgija. Tam labai svarbus aprangos stilius: tamsieji akademikai dėvi prislopintų spalvų, klasikinio kirpimo marškinius ar palaidines, sijonus su kojinėmis iki kelių, daug tvido, languoto audinio, liemenių, golfų ir švarkų, taip pat mokasinus, Chelsea ar odinius Budapest batus. Šis stilius sukurtas pagal praėjusio amžiaus pradžios konservatyvių Oksfordo studentų aprangą.
„Dark Academia veikia ne tik kaip antitezė nuobodžiam mokymuisi priešais ekraną užrakintame kabinete, bet ir įprastam universitetiniam gyvenimui, kuris pastaraisiais dešimtmečiais vis mažiau panašus į besilaikomą idealą.“
Ir studijų kambario interjeras dažnai išreiškia praėjusių laikų ilgesį. Labai populiarūs seni besisukantys gaubliai. Taip pat labai populiarūs pageltę plakatai su lotyniškais augalų pavadinimais arba stiklinės vitrinos su preparuotais drugeliais. Prie tamsiai nudažytų sienų stovi lentynos su knygomis, kurios atrodo taip, tarsi jas būtų galima skaityti tik su priežiūra kaip valstybinėse bibliotekose.
Kai kurie tamsieji akademikai internetu naudojasi susirasti susirašinėjimo draugus, kuriems galėtų siųsti vašku užantspauduotus rašalu parašytus laiškus. Garso takelis – tamsiai žavingas, labai britiškas The Smiths indie rokas. Grupės vokalistas Morrissey mėgo Oscarą Wilde’ą, kurio romano Dorianas Grėjus pagrindinis veikėjas, gražus ir išsilavinęs jaunas dendis, yra dar viena Dark Academia ikona.
Nenuostabu, kad nostalgišką eskapizmą, švietimo elitizmą ir Europos intelektualinę istoriją šlovinanti mada sulaukia ir reakcionieriškų šalininkų palaikymo. Šių metų balandį šis reiškinys buvo aptartas tautines-nacionalistines idėjas skleidžiančio podkasto Rechtsausleger epizode, pavadinimu „Dark Academia – prieš šiuolaikinį pasaulį nukreipta subkultūra?“. Dviem jo vedėjams patiko Tartt romanas, nes pagrindinio veikėjo vardas skamba labai vokiškai ir kadangi Dark Academia turi „didėjantį potencialą“. Romanas The Secret History esą yra „užmaskuota modernybės kritika“ su tam tikra kultūrinio pesimizmo doze. Tačiau podcasteriai blaiviai pripažįsta, kad knygą galima skaityti ir „labai nepolitiniu būdu“.
„Šauksmas“ – vienintelis Lietuvos jaunimo žurnalas. Prisijunk prie mūsų:
Kita vertus, kairiųjų pažiūrų ir tapatybės politikos rateliuose Dark Academia sutinkama su nepasitenkinimu. Pavyzdžiui, britų sociologė Sarah Burton skundėsi, kad Dark Academia estetika atstumia žmones dėl jų išvaizdos, lyties, seksualinės orientacijos ar socialinės ir ekonominės padėties. Iš tiesų Dark Academia išaukštinamu laikotarpiu – tai buvo didžiausios Britų imperijos plėtros metas – pagrindiniuose Jungtinės Karalystės (taip pat Naujosios Anglijos) universitetuose dirbo labai mažai moterų ar tamsiaodžių. Net ir šiandien dėl socialinių ir ekonominių veiksnių afroamerikiečiai ir ispanakalbiai nepakankamai atstovaujami pagrindiniuose JAV universitetuose.
Tačiau Burton neatsižvelgia į tai, kad yra skirtumas tarp tikrovės ir mados, kuri eklektiškai apjungia praėjusių laikų elementus ir visai nėra tokia konservatyvi, kaip kai kas norėtų. Pasižvalgius po socialinius tinklus nesusidaro įspūdis, kad tamsieji akademikai yra tik turtingi europietiškos kilmės asmenys. Atrodo, kad troškimas kaip prieš 100 metų ar anksčiau studijuoti prestižinėje aukštojoje mokykloje pirmiausia yra viduriniosios klasės reiškinys.
Tamsieji akademikai visgi diskutuoja apie kaltinimus paslėptu rasizmu: daugelis pabrėžia, kad Dark Academia estetika turėtų būti atvira visiems. Kai kas siūlo vietoj Homero skaityti daugiausiai iš Babilono kilusį Gilgamešo epą, o vietoj Oscaro Wilde’o ir Donnos Tartt – afroamerikiečių rašytojus Jamesą Baldwiną ir Maya Angelou, kurie rašė apie kitokį nei pasiturinčių baltųjų anglosaksų protestantų studentų pasaulį. Rodos, kad jie visgi pamiršta, jog tikrasis skaitymas tarp Dark Academia didelio vaidmens nevaidina.
Larissa Kunert, „Das Bildnis der Bildung“, jungle.world, 2021 11 04. Iš vokiečių kalbos vertė Domas Lavrukaitis.