Urtė Jasenka yra menininkė, gyvenanti prie jūros. Nepaisant to, ar dažnai nukeliauji į Smiltynę ar Melnragę ir atgal, jūra visada išlieka šalia. Kartais ji lėtina ir komplikuoja greitus menininko (–ės) bandymus pasiekti meninį tikslą, apsiausdama ją arbą jį abejonėmis, susimąstymu, o galbūt atimdama iš žmogaus paskutinius valios likučius. Bet dažniau jūra tampa ne tik atsikvėpimo vieta, bet ir pokalbio partneriu. Ribą, kai atsitrenkiama į to, kas didinga, abejingumą, čia gali pasiekti daugiau nei dažnai, todėl jūra tampa savotiška antiteze tavo teiginiams, taip pagimdydama būsimojo kūrinio formą – tavo kūrinys tampa tavo valios ir abejingos aplinkos sinteze.
„Šauksmas“ eina tik tavo paramos dėka. Patiko straipsnis? Paremk mus:
Kurdama savo miniatiūrų audinį, Jasenka išvengia tiek beviltiškojo, tiek pompastiško scenarijaus. Jos kūrinį sudaro 250 miniatiūrų, kurias, kaip ji prisipažįsta, ji pirmiausiai laikė eskizais didesniems projektams, tam tikru didesnių darbų fonu, bet galiausiai jie virto atskiru kūriniu „Vieno paveikslo istorija“.
Pati menininkė apie savo kūrinio gimimą pasakoja: „Pamenu, prieš kokius ketverius metus nepavykusius piešinius susinervinusi suplėšydavau ir išmesdavau. Sykį mano vyras prisėdo šalia ir švelniai peržiūrėjęs skutelius pasakė: „Šitas nuostabus, pasiliksiu.“ Ir iš tikrųjų. Ilgą laiką jį nešiojosi su savimi piniginėje ir prie progos ištraukdavo man parodyti, kad jį vis dar saugo ir brangina.“
Taip ji atrado miniatiūrą: „Nepavykusius piešinius ėmiau dėti į šoną arba sąmoningai išplėšinėti ir kaupti jame patinkančius fragmentus kaip medžiagą būsimiems darbams. Taip pat iškarpinėti likusius švaraus popieriaus plotus. Juk galiu juos panaudoti – piešti eskizus, užsirašinėti mintis.“
Jasenkos miniatiūrose vaizduojamos įvairios antropomorfiškos būtybės. Net turint omenyje begalines stilizacijos galimybes, pasiekiamas išlavintai menininkės rankai, galima daryti prielaidą, kad tai – žmogus ir jo gyvenimo situacijos. Klausimas „Kaip gyventi?“ visada buvo ir bus kertinė filosofinės etikos problema. Apžvelgus visas miniatiūras tampa aišku, kad autorei gyvenimas yra procesas, kad apie jį galima kalbėti kaip apie nuoseklų kopimą į kalną, bet to nepakanka. Menininkė siūlo žvalgytis aplink ir vertinti laiką: kiekvienas akimirksnis – džiaugsmas ar nusivylimas, laimė ar sielvartas, kančia ar palengvėjimas – tampa svarbus. Kūrybos ar gyvenimo procesas svarbus tol, kol esame į jį panirę. Pasiekus tikslą ateina tai, kas Biblijoje vadinama apmirimu, kardiogramos kreivė tampa tuščia ir ištįsta į nebūtį. Tad gyventi reikia kantriai, tyliai, stebint aplinką, bet nuolat apmąstant save ne tik miesto aplinkos fone, bet ir žvelgiant į pranykstantį jūros horizontą.
Tad vietoj nugalėto žmogaus nevilties ir laiminčiojo išdidumo mums siūloma rinktis kasdienybę, kuri vienintelė nemeluoja. Vergą nuo pono išlaisvina ne tik darbas, kuriame matoma būtinybė įveikti savo priešą – laiką, bet ir suvokimas, kad net ir sunkiausias laikas nėra prarastas, jei jame atrandi šviesos, šilumos ir vilties, draugų ir bendrystės, jei baimę pralaimėti ar žūtbūtinį norą laimėti keičia apsisprendimas gyventi kasdien, atrandant naujus išgyvenimus ar – kaip dažnai, beveik visada nutinka Jasenkos kūryboje – stebuklus. Stebuklais šiuose darbuose tikima ne kaip tuo, kas aukštyn kojom apverčia situaciją, bet kaip tuo, kas suteikia naujų vilčių, naujų perspektyvų. Tarsi dronas, pakeliantis mūsų žvilgsnį į ramų dangų virš blizgančios jūros.
Urtės Jasenkos grafikos miniatiūrų paroda Klaipėdos kultūros fabrike veiks iki gegužės 26 dienos.